Monday 14 November 2016

UUM4x4Sintok Discover UUM 2016 - Jelajah Air Terjun Sintok

Sambungan daripada aktiviti Discover UUM 2016 sempena Konvokesyen UUM ke-29, satu ekspedisi 4x4 ke Air Terjun Sintok telah dijalankan pada petang hari Jumaat (11/11/2016). Tujuan ekspedisi ini ialah untuk memberikan pengalaman kepada peserta trek 4x4 yang ada di dalam UUM dan melihat air terjun Sintok walaupun saiznya yang kecil tetapi agak tinggi. 

Trek Air Terjun Sintok bermula dari Gate 3 di belakang padang golf sehingga ke sempadan kawasan UUM dan air terjun tersebut terletak di dalam Hutan Simpan yang berdekatan dengan pos sempadan Malaysia-Thailand (Pos 12). Keunikan kawasan ini ialah air terjun batuan lebih kurang 60 kaki tinggi.

Lokasi Air Terjun Sintok berdekatan Pos 12
   
Sungai di sempadan Hutan simpan UUM dan Hutan Simpan Sungai Badak


Sungai dari Air Terjun Sintok

 
Air Terjun Sintok

Ekspedisi ke Air Terjun Sintok pada Jumaat petang telah di mulakan pada jam 4.00pm dari kem UUM4x4Sintok melalui Gate 3 dan seterusnya ke lokasi yang mengambil masa lebih kurang 1 jam 30 minit.

 
 
 
 

Melawat Pos 11 dan memaklumkan kemasukan konvoi kepada pegawai bertugas.

 
 
Kerjasama membersihkan jalan disebabkan pokok tumbang

 

Peserta gembira sampai di destinasi berdekatan dengan Air Terjun Sintok

Peserta trekking sikit ke Air Terjun SIntok


Peserta mengambil gambar di kawasan Air Terjun Sintok

Konvoi telah memulakan perjalanan balik pada jam 6 petang dan tiba di Gate 3 pada jam 7 petang. Semua peserta ekspedisi kali ini menyatakan yang walaupun trek yang pendek tetapi pengalaman menjelajah hutan di UUM dengan keunikannya yang tersendiri. Ramai peserta yang bertanya bila lagi aktiviti seterusnya.  

No comments:

Post a Comment